V prvom rade zachovajte pokoj. Aj takéto situácie sú súčasťou života…

Sme tu pre Vás aj v takýchto chvíľach.

Prejdite si inštrukcie, ktoré sme pre Vás zosumarizovali. V prípade, že si neviete rady, kontaktujte nás.

Povinné zmluvné poistenie

VYSVETLENIEPOSTUPDOKLADYTLAČIVÁLIKVIDÁCIAPLNENIEKONTAKTY

Kedy si uplatňovať náhradu škody z povinného zmluvného poistenia?

Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla chráni poisteného pred nárokom poškodeného na náhradu škody, spôsobenej poisteným vozidlom. Znamená to, že uplatňovať náhradu škody z vášho poistenia si môže len tá osoba, ktorej škodu spôsobíte. Naopak na krytie vašej škody (opravy vášho vozidla) slúži havarijné poistenie, nie povinné zmluvné poistenie!

Postup – škodca

Škodca (vinník nehody) má povinnosť nahlásiť poistnú udalosť do 15 dní od jej vzniku. Poistnú udalosť odporúčame nahlásiť vždy písomne, doklady si prefotiť alebo naskenovať a poslať doporučenou poštou. V prípade, že nie je jasný vinník nehody, odporúčame takzvané „hlásenie z opatrnosti„. Ak by ste po policajnom vyšetrovaní boli uznaný vinným a poistnú udalosť ste nenahlásili, poisťovňa si môže od vás nárokovať preplatenie škody poškodenému (takzvaný regres poistného plnenia).

Postup – poškodený

Väčšina poisťovní umožňuje nahlásenie poistnej udalosti telefonicky, čo urýchľuje celý proces zaznamenania poistnej udalosti. Je nutné mať k dispozícii minimálne technický preukaz a správu o nehode. Následne vás bude kontaktovať technik, ktorý si s vami dohodne dátum, čas a miesto obhliadky. Technik na obhliadke spíše zápis o poškodení. Následne môžete začať s opravou vozidla. Ak sa pri oprave v servise ukáže, že rozsah poškodenia je väčší ako sa predpokladalo, je nutné požiadať poisťovňu o doobhliadku. Podľa výšky dodatočne zisteného poškodenia poisťovňa vyšle technika alebo požiada len o fotografické zdokumentovania poškodenia. Ak je oprava vozidla rentabilná, náhradu škody môžete žiadať na základe faktúr za opravu alebo na základe rozpočtu (bez doloženia faktúr).

Doklady potrebné k vybaveniu škodovej udalosti

  • fotokópia osvedčenia o evidencii vozidla
  • fotokópia STK, EK
  • vyplnené tlačivo „Uplatnenie nárokov poškodeného” (nájdete v záložke Tlačivá)
  • vodičský preukaz vodiča v čase nehody
  • správa o nehode (záznam o dopravnej nehode)
  • súhlas finančnej spoločnosti, ak je vozidlo kúpené na úver alebo leasing

Likvidácia v prípade opravy vozidla

Poisťovne pri likvidácii poistných udalostí uplatňujú nasledovné zásady:

  1. pri výmene náhradných dielov poisťovne uhradia ich cenu podľa platných cenníkov jednotlivých výrobcov motorových vozidiel po odpočítaní tzv. amortizácie (zhodnotenia vozidla vplyvom opravy, ku ktorému dôjde po namontovaní nových dielov do staršieho vozidla)
  2. čas potrebný na opravu vozidla preplácajú poisťovne do výšky cien za normohodinu všeobecne platných na území SR

Likvidácia na základe rozpočtu (bez preukázania dokladov o oprave) – poisťovňa poskytne plnenie vo výške nákladov na opravu vypočítaných v kalkulačnom programe danej poisťovni. Po vyplatení plnenia nie je nutné preukazovať, či ste si vozidlo opravili a koľko vás to v skutočnosti stálo.

Likvidácia na základe faktúry za opravu – výška plnenia sa stanovuje na základe faktúry za opravu, ktorej položky musia súhlasiť s položkami uvedenými v zápise o poškodení z obhliadky alebo z doobhliadky.

Likvidácia pri totálnej škode, keď je oprava nerentabilná

Totálna škoda vozidla nastáva, ak oprava vozidla je nerentabilná, to znamená, že hodnota vozidla tesne pred nehodou je nižšia ako predpokladané náklady na opravu. Poistné plnenie sa vtedy vypočíta tak, že od všeobecnej hodnoty vozidla tesne pred nehodou odpočíta poisťovňa hodnotu použiteľných (predajných) zvyškov vozidla. Na doplatenie rozdielu slúži takzvané poistenie finančnej straty (GAP).

Poisťovne ponúkajú službu predaja vraku vozidla a to jeho inzerovaním na špecializovaných webových stránkach, kde vrak predajú na najvyššiu trhovú cenu v SR. Vrak sa môže tak isto pokúsiť predať aj poistený a poisťovňa po doložení kúpno-predajnej zmluvy môže akceptovať cenu, za ktorú poistený vraj predal.

Výplata poistného plnenia

Poistné plnenie poisťovne vyplácajú bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou v prospech vlastníka vozidla alebo v prospech osoby, ktorú vlastník splnomocní (napr. servis).

Ak je vozidlo zakúpené na úver alebo leasing, poistné plnenie môže byť vyplatené v prospech držiteľa vozidla len po súhlase finančnej, resp. leasingovej spoločnosti.

Poisťovňa
Poštová adresa
Oznámenie PU
Asistenčná služba
Aegon Slovensko, a.s.
Slávičie údolie 106
811 02 Bratislava
0850 123 466 02 205 127 76
Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s
Dostojevského rad 4
815 74 Bratislava
0800 122 222 02 529 331 12
Österreichische Hagelversicherung – Versicherungsverein auf Gegenseitigkeit
pobočka poisťovne z iného členského štátu
Záhradnícka 21
811 07 Bratislava 1
online
AXA pojišťovna a.s., pobočka
poisťovne z iného členského štátu
Kolárska 6
811 06 Bratislava
02 292 929 29 02 292 929 29
AXA ASSISTANCE CZ,
organizačná zložka
Zámocká 30
811 07 Bratislava
02 206 642 28 02 206 642 29
ČSOB Poisťovňa a.s
P.O.BOX 20
820 09 Bratislava
0850 311 312
0912 611 612
0906 330 330
02 444 500 50
Generali Poisťovňa, a. s., odštepný závod Európska cestovná poisťovňa
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
02 544 177 08 02 544 177 11
Generali Poisťovňa, a.s., odštepný závod Genertel
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
02 327 842 84 0850 555 555
Generali Poisťovňa, a.s.
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
0850 111 117 0800 121 122
Groupama poisťovňa a. s., pobočka
poisťovne z iného členského štátu
Miletičova 21, P. O. Box 32
820 05 Bratislava 25
0850 211 411 02 208 545 03 (privát)
02 208 545 04 (auto)
02 963 396 33 (cestovanie)
Komunálna poisťovňa, a.s.
Štefánikova 17
811 05 Bratislava
0850 111 566 18 118
KOOPERATIVA poisťovňa, a.s.
Štefanovičova 4
816 23 Bratislava
0850 111 577 18 118
NOVIS poisťovňa a.s.
Námestie Ľudovíta Štúra 2
811 02 Bratislava
QBE Insurance (Europe) Limited, pobočka poisťovne z iného členského štátu
Štúrova 27
042 80 Košice
055 68 26 222 02 444 530 97
Union poisťovňa, a. s.
Bajkalská 29/A
813 60 Bratislava
0850 111 211 0850 111 211
UNIQA poisťovňa, a.s.
Lazaretská 15
820 07 Bratislava
0850 111 400 02 544 11 029 (privát)
02 582 52 188 (auto)
02 544 11 029 (cestovanie)
Wüstenrot Poisťovňa, a.s.
Karadžičova 17
825 22 Bratislava
02 33 06 88 05 02 578 893 33 (PZP)
02 578 897 77 (HP)

Havarijné poistenie

VYSVETLENIEPOSTUPDOKLADYTLAČIVÁLIKVIDÁCIAPLNENIEKONTAKTY

Kedy si uplatňovať náhradu škody z havarijnej poistky?

Havarijné poistenie kryje odcudzenie motorového vozidla ako aj poškodenie v dôsledku nárazu na akúkoľvek prekážku, živelné riziká a tiež zásah cudzej osoby (vandalizmus).

Uplatnenie si nároku škody závisí:

  • vždy od výšky škody v porovnaní s výškovu vašej spoluúčasti
  • a tiež od toho, kto danú škodu spôsobil.

Je logické, že pokiaľ je výška škody nižšia ako dohodnutá spoluúčasť, neoplatí sa táto škoda riešiť cez poisťovňu. Tak isto si ale treba zvážiť, či vám oplatí riešiť cez poisťovňu škodu, ktorá je len o niečo vyššia ako dohodnutá spoluúčasť. Ak ste vinníkom nehody, je pravdepodobné, že plnenie poisťovne bude mať vplyv na váš bonus za bezškodový priebeh, čo sa v ďalšom poistnom období môže odraziť na výške poistného. Záleží to ale od typu produktu, ktorý máte uzatvorený. Preto je postup vždy individuálny a je nutné ho vždy prekonzultovať s vaším poradcom, ktorý Vás usmerní.

Pokiaľ nie ste vinníkom vy, nemusíte sa obávať o vplyv plnenia na váš bonus. Poisťovňa vám v tomto prípade vyplatí plnenie (bez spoluúčasti) a výšku škody si bude nárokovať takzvaným regresom u poisťovni vinníka. Vy sám si pritom môžete do poisťovne vinníka poslať Žiadosť o preplatenie spoluúčasti.

Častokrát sa stáva, že vinník nehody nie je známy. Napríklad, keď si nájdete poškodené auto na parkovisku. Vtedy je veľmi dôležité autom nehýbať a oznámiť toto poškodenie polícii. O tomto oznámení je nutné mať potvrdenie, na základe ktorého vám poisťovňa po vyplatení plnenia navyšovať poistné v ďalšom poistnom období.

Postup nahlásenia poistnej udalosti

Väčšina poisťovní umožňuje nahlásenie poistnej udalosti telefonicky, čo urýchľuje celý proces zaznamenania poistnej udalosti. Je nutné mať k dispozícii minimálne technický preukaz a správu o nehode. Následne vás bude kontaktovať technik, ktorý si s vami dohodne dátum, čas a miesto obhliadky. Technik na obhliadke spíše zápis o poškodení. Následne môžete začať s opravou vozidla. Ak sa pri oprave v servise ukáže, že rozsah poškodenia je väčší ako sa predpokladalo, je nutné požiadať poisťovňu o doobhliadku. Podľa výšky dodatočne zisteného poškodenia poisťovňa vyšle technika alebo požiada len o fotografické zdokumentovania poškodenia. Ak je oprava vozidla rentabilná, náhradu škody môžete žiadať na základe faktúr za opravu alebo na základe rozpočtu (bez doloženia faktúr). Viac v záložke Likvidácia.

Doklady potrebné k vybaveniu škodovej udalosti

  • fotokópia osvedčenia o evidencii vozidla
  • fotokópia STK, EK
  • vyplnené tlačivo „Oznámenie škody”
  • vodičský preukaz vodiča v čase nehody
  • správa o nehode (záznam o dopravnej nehode)
  • súhlas finančnej spoločnosti, ak je vozidlo kúpené na úver alebo leasing

Likvidácia v prípade opravy vozidla

Poisťovne pri likvidácii poistných udalostí uplatňujú nasledovné zásady:

  1. pri výmene náhradných dielov poisťovne uhradia ich cenu podľa platných cenníkov jednotlivých výrobcov motorových vozidiel po odpočítaní tzv. amortizácie (zhodnotenia vozidla vplyvom opravy, ku ktorému dôjde po namontovaní nových dielov do staršieho vozidla)
  2. čas potrebný na opravu vozidla preplácajú poisťovne do výšky cien za normohodinu všeobecne platných na území SR

Likvidácia na základe rozpočtu (bez preukázania dokladov o oprave) – Poisťovňa poskytne plnenie vo výške nákladov na opravu vypočítaných v kalkulačnom programe danej poisťovni.

Likvidácia na základe faktúry za opravu – Výška plnenia sa stanovuje na základe faktúry za opravu, ktorej položky musia súhlasiť s položkami uvedenými v zápise o poškodení z obhliadky alebo z doobhliadky.

Likvidácia pri totálnej škode, keď je oprava nerentabilná

Totálna škoda vozidla nastáva, ak oprava vozidla je nerentabilná, to znamená, že hodnota vozidla tesne pred nehodou je nižšia ako predpokladané náklady na opravu. Poistné plnenie sa vtedy vypočíta tak, že od všeobecnej hodnoty vozidla tesne pred nehodou odpočíta poisťovňa hodnotu použiteľných (predajných) zvyškov vozidla. Na doplatenie rozdielu slúži takzvané poistenie finančnej straty (GAP).

Poisťovne ponúkajú službu predaja vraku vozidla a to jeho inzerovaním na špecializovaných webových stránkach, kde vrak predajú na najvyššiu trhovú cenu v SR. Vrak sa môže tak isto pokúsiť predať aj poistený a poisťovňa po doložení kúpno-predajnej zmluvy môže akceptovať cenu, za ktorú poistený vraj predal.

Likvidácia pri krádeži vozidla

Pri krádeži vozidla je poistený bezodkladne tento fakt nahlásiť na polícii. Poisťovni je pritom povinný odovzdať všetky kľúče od vozidla. V prípade, že niektorí z kľúčov stratil, poisťovňa môže zamietnuť plnenie.

Poistné plnenie je vo výške všeobecnej hodnoty s DPH tesne pred krádežou. Rozdiel medzi všeobecnou hodnotou a kúpnou cenou je možné kryť samostatným produktom Poistenie finančnej straty (GAP).

V prípade, že je poistený platca DPH a má teda nárok na odpočet, poisťovňa vyplatí plnenie bez DPH.

Poistné plnenie sa vypočíta tak, že od všeobecnej hodnoty vozidla pred nehodou sa odpočíta hodnota tzv. použiteľných (predajných) zvyškov.

Likvidácia v prípade škody spôsobenej živelnou udalosťou

V poistných podmienkach je zadefinované, čo všetko sa rozumie pod pojmom „živelné riziká“. Vo všeobecnosti ale ide o: požiar; výbuch; víchrica (minimálna rýchlosť závisí od daného produktu poisťovne); krupobitie, tiaž snehu alebo námrazy; pád stromov, stožiarov a iných predmetov; zosuv pôdy, zrútenie skál alebo zeminy; pád lavíny; povodeň, záplava; zemetrasenie (minimálny stupeň závisí od daného produktu poisťovne).

Parametre a prítomnou živelnej udalosti si poisťovne overujú v Hydrometeorologickom ústave.

V prípade škody spôsobenou požiarom alebo výbuchom, je poistník alebo vodič poisteného vozidla povinný škodu bezodkladne nahlásiť najbližšiemu policajnému orgánu a hasičskému zboru, inak poisťovňa môže zamietnuť plnenie.

Likvidácia v prípade vandalizmu

Škody spôsobené vandalizmom je nutné bezodkladne nahlásiť na polícii a mať o tomto nahlásení potvrdenie.

Produkty jednotlivých poisťovní sa líšia napríklad pohľadom na úmyselný požiar. V prípade, ak Vaše vozidlo začne horieť od vedľajšieho horiaceho vozidla, poisťovne takúto škodu plnia z rizika vandalizmus. Vo výlukách ale niekedy býva úmyselný požiar, ktorý je smerovaný priamo proti vášmu vozidlu.

Likvidácia v prípade stretu zo zverou

Nesmiete zabudnúť privolať políciu, ktorá následne kontaktuje užívateľa poľovného revíru.

Výplata poistného plnenia

Poistné plnenie poisťovne vyplácajú bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou v prospech vlastníka vozidla alebo v prospech osoby, ktorú vlastník splnomocní (napr. servis).

Krycí list

Ak je vozidlo zakúpené na úver alebo leasing, poistné plnenie môže byť vyplatené v prospech držiteľa vozidla len po súhlase finančnej, resp. leasingovej spoločnosti.

Poisťovňa
Poštová adresa
Oznámenie PU
Asistenčná služba
Aegon Slovensko, a.s.
Slávičie údolie 106
811 02 Bratislava
0850 123 466 02 205 127 76
Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s
Dostojevského rad 4
815 74 Bratislava
0800 122 222 02 529 331 12
Österreichische Hagelversicherung – Versicherungsverein auf Gegenseitigkeit
pobočka poisťovne z iného členského štátu
Záhradnícka 21
811 07 Bratislava 1
online
AXA pojišťovna a.s., pobočka
poisťovne z iného členského štátu
Kolárska 6
811 06 Bratislava
02 292 929 29 02 292 929 29
AXA ASSISTANCE CZ,
organizačná zložka
Zámocká 30
811 07 Bratislava
02 206 642 28 02 206 642 29
ČSOB Poisťovňa a.s
P.O.BOX 20
820 09 Bratislava
0850 311 312
0912 611 612
0906 330 330
02 444 500 50
Generali Poisťovňa, a. s., odštepný závod Európska cestovná poisťovňa
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
02 544 177 08 02 544 177 11
Generali Poisťovňa, a.s., odštepný závod Genertel
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
02 327 842 84 0850 555 555
Generali Poisťovňa, a.s.
Lamačská cesta 3/A
841 04 Bratislava
0850 111 117 0800 121 122
Groupama poisťovňa a. s., pobočka
poisťovne z iného členského štátu
Miletičova 21, P. O. Box 32
820 05 Bratislava 25
0850 211 411 02 208 545 03 (privát)
02 208 545 04 (auto)
02 963 396 33 (cestovanie)
Komunálna poisťovňa, a.s.
Štefánikova 17
811 05 Bratislava
0850 111 566 18 118
KOOPERATIVA poisťovňa, a.s.
Štefanovičova 4
816 23 Bratislava
0850 111 577 18 118
NOVIS poisťovňa a.s.
Námestie Ľudovíta Štúra 2
811 02 Bratislava
QBE Insurance (Europe) Limited, pobočka poisťovne z iného členského štátu
Štúrova 27
042 80 Košice
055 68 26 222 02 444 530 97
Union poisťovňa, a. s.
Bajkalská 29/A
813 60 Bratislava
0850 111 211 0850 111 211
UNIQA poisťovňa, a.s.
Lazaretská 15
820 07 Bratislava
0850 111 400 02 544 11 029 (privát)
02 582 52 188 (auto)
02 544 11 029 (cestovanie)
Wüstenrot Poisťovňa, a.s.
Karadžičova 17
825 22 Bratislava
02 33 06 88 05 02 578 893 33 (PZP)
02 578 897 77 (HP)